Monday, May 7, 2012

Nasi Kerabu Kuning

Semalam I buat nasi kerabu kuning, memandangkan bhn2 dh cukup semua.  Sblm ni asyik tertangguh je x boleh nk buat sbb ada kekurangan satu bahan penting...iaitu BUDU.  Sebenarnya kalau xnak letak budu pun xpe, tapi mesti rasa kekurangan sesuatu.  Letak sikit pun cukuplah...cuma amik rasa je.  

I jumpa ni kt Carrefour, so I beli ajelah sbb I rasa ni budu tapi made in Philippines.  Rasa mmg hampir dgn budu kita dah ni..

bila my friend dpt tahu I guna budu Philippines utk buat nasi kerabu, petang tu terus dia hantar budu asli dr Kelantan, budu Cap Ketereh yg tersohor ni.  Dia bagi bunga kantan sekali
inilah nasi kerabu kuning!

Nasi kerabu kuning ayam bakar

Resepi Nasi Kerabu Kuning Cikgu Natipah

Bhn2 utk nasi:
Beras
Serbuk kunyit
Daun limau purut
Serai
Daun Pandan

Cara2:
- masukkan bhn2 di atas ke dalam periuk nasi, masak mcm biasa

Bhn2 utk kuah tumis:
Cili Kering
Bawang merah
Bawang putih
Halia
(kisar semua bhn2 ini)
Santan
Asam keping
Gula melaka/nisan/gula (boleh guna salah satu, ikut citarasa masing2)
Garam secukup rasa

Cara2
- masak santan pekat sampai pecah minyak
- masukkan bhn2 yg dikisar,   gula melaka/nisan/gula & garam secukup rasa, asam keping
- masak biar mendidih lama sikit


Bhn2 utk sambal kelapa (sambal nyior goreng):
Kelapa parut
Bwg merah, sedikit bwg putih, serai, lada hitam gula & garam secukup rasa - tumbuk semua bhn2 ini
Ikan bakar/rebus - amik isi

Cara2:

- Goreng/sangai kelapa parut dgn api yg kecil, x perlu perang sgt.  **I grind sekejap kelapa sangai ni, kejap je, jgn sampai halus sgt.  tumbuk pun boleh, jgn sampai kelapa ni pecah minyak....xnak grind, xnak tumbuk pun xpe...tapi tekstur kelapa agak kasar sikit lah.
-  Gaulkan kelapa, bwg merah, sedikit bwg putih, serai, lada hitam gula & garam yg ditumbuk & isi ikan bakar/rebus tadi.

Bhn utk air lada:
Lada (cili)
Gula & garam secukup rasa
Cuka

Cara2:
- kisar semua bhn2 di atas, siap.

Bhn2 utk ulam:
Timun
Tauge
Daun salad
Kobis
**apa2 jenis ulam2an pun boleh...daun selom, ulam raja...ikut citarasa masing2 

Cara2:
Potong kecil2 semua ulam supaya senang dimakan & digaul dgn nasi 


**Budu letak sikit masa nk makan.  

Nasi kerabu biasanya enak dimakan bersama keropok, solok lada, telur masin.  Lauk2 terpulang kpd kita nk letak apa samada ayam/daging bakar,  ikan celup tepung, ayam goreng pun boleh..






10 comments:

  1. wohhoo... tq tq.. i pandai makan je tapi tak pandai buat sbb remeh byk bahan.. teruja pulak tengok resipi ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulan: mmg remeh sikit nk buat, byk bhn. I semalam buat pelan2....start awal pagi...buat satu persatu...tengahari dh boleh mkn dh

      Delete
  2. masak sendiri baru puashati...boleh mkn banyok.
    Phillipine ada budu jugok ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. k kasihredha: masak sendiri boleh makan sepuas2nya...dan boleh ulang2 sehingga habis! org Philippine ni mkn budu jugak kot...

      Delete
  3. Salam Yong,
    Sib baik ada budu ori. Kalau boleh jangang guna hok Filipines tu. Kagum ada budu kat Carrefour sana. Tapi akak tak pande makang budu nih Yong, namun nampak sedak hasil keja tangang mung tuh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam,
      produk Thailand ada, produk Indonesia ada, produk Philippine ada. Produk M'sia x byk la masuk sini...agak2 kalau jual produk dr M'sia pasti laris ni. kalau akak x pandai mkn budu, boleh ganti dgn sambal belacan xde masalah. My husband org utara yg pandai mkn budu (belajar mkn budu masa kt MRSM!).

      Delete
  4. wanie x pernah rsa lg nasi kerabu..selalu tgk yg warna biru je,ni 1st time tgk warna kuning..tp mmg sgt2 sihat nasi kerabu ni,penuh dgn ulam2..bagus tuk awt muda nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wanie: kalau biasa dok sebelah pantai timur mmg akan selalu jumpa nasi kerabu ni. nasi kerabu kuning ni cuma tambah sedikit kunyit je. kt kelantan biasa org jual nasi kerabu kuning. kalau nk buat nasi kerabu biru xde bunga dia pulak. pewarna makanan pun susah nk jumpa kt sini. haah...sgt2 sihat sbb byk ulam2..

      Delete
  5. Kat Perth ada budu tp I tak suka makan budu so memang tak pernah beli lah :-).
    Kita yg duduk overseas kan, memang kena buat kaler nasi kerabu warna warni, baru style duk oberseas, hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. K LG: hihi...kt Perth pun ada budu?! I ada allergic, so x boleh nk beriya sgt mkn budu, nnti tekak I gatal, asyik bersin. Letak sikit je, amik rasa, kalau tidak rasa x lengkap la pulak nasi kerabu ni...

      Mestilah, akak kan I punya idola...I byk belajar dr blog akak taw! cerita pasal nasi kaler2 ni teringat pulak akak masak "nasi kelabu"...

      Delete