EMB & I are not feeling well these few days. EMB dgn diarrhoea, I dgn selesema. Lps balik from clinic yesterday, EMB pulak nk mkn pizza. Singgahlah mkn pizza. Sedap jugak pizza baru tu....
Monday, October 31, 2011
Orang sakit nk mkn pizza
Sunday, October 30, 2011
Manhattan Fish Market
Hari ni I xmo ckp byk....jom kita jamu mata!
![]() |
| seafood chowder |
![]() |
| garden salad |
![]() |
| small flame |
![]() |
| grilled salmon |
Sunday, October 23, 2011
Awana Kijal
Yesterday pergi Awana Kijal, hantar the kids jumpa cousins dorang. My sister kt situ sbb dorang ada family day. Boleh la the kids tumpang main pool. Seronoknya dorang ni jgn ckp la.....I pun seronok sbb ada org nk babysit the kids. Nasib baik cousin dorang, abe (sebut ikut kelantan punya accent for abang ok!) nk mengasuh Sophie. LEGAAAAAAAAAAAA..............
![]() |
| superheroes.......Hareez - spiderman, cousin Azwar - superman |
Saturday, October 22, 2011
Sawo Matang again
Hari hujan, nothing much can be done....dr berlengkar dlm selimut lebih baik I update blog ni. So, cerita pasal majalah Sawo Matang lagi ok. Sbbnya EMB is one of the ahli sidang redaksi majalah ni. Ada few articles yg dia tulis & he even wrote a short story! He is one of the cartoonist too....
Article: Serba Sedikit Tentang Glasgow (found it very funny!)
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
Antara koleksi kartun2 yg pernah dilukis oleh EMB:
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
Kalau2 mama (MIL) ada baca N3 ni, tgklah, betapa berbakatnya anak2 mama in their own ways!
Kek Coklat Kukus
Weekend x pergi mana2, lepak kt rmh je. So, terjadilah perkara2 yg x pernah nk jadi sblm ni. I ter'rajin' buat kek coklat kukus. Recipe dia I amik kt sini. Simple & senang, sape2 yg xde oven kt rmh tapi nk buat kek coklat bolehlah buat kek coklat kukus ni.
![]() |
| x tahu kenapa kek ni merekah kt tgh |
![]() |
| bahagian dlm |
![]() |
| sebiji lagi yg ada frosting |
![]() |
| frosting: whipped cream + butter + icing sugar |
![]() |
| tgk tu, membukit kt tgh! |
I mmg fail bab2 cake decoration ni. hahaha....janji boleh makan & rasa tu sedap!
Resepi Kek Coklat Kukus
(source: DAPUR KECIL KU)
Bahan-bahan ( 1 biji )
2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
3 biji telur 2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
2 cawan gula
1 tin susu cair
1 cawan minyak masak (I guna minyak jagung)
untuk topping : (tak buat pun)
1 bar coklat masakan
2 sudu besar susu cair.
1 sudu butter.
Manik urai untuk hiasan
Cara-cara
Tepung, koko, soda bikarbonat dan serbuk penaik di ayak bersama.
Pukul gula dan telur hingga kembang.
Masukkan susu cair dan pukul lagi.
Diikuti dengan minyak dan pukul.
Masukkan bahan yang diayak dan gaul rata.
Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenserkan minyak.
Masukkan ke dalam kukus yang telah mendidih dan kukus sehingga masak (anggaran 30 - 45 minit). Uji dahulu sebelum angkat.
Untuk topping, masakkan semua bahan menggunakan kaedah "double boiler". Apabila coklat dah cair dan berkilat, tuangkan di atas kek hingga rata.
tunggu topping mengeras sikit baru ditabur manik urai
Thursday, October 20, 2011
Sheila Majid Live in London - in aid of Children of the World Appeal (1996)
EMB kemas2 his old stuff, buang mana yg x perlu. Then, dia terjumpa gambar dia tgh mintak autograph Sheila Majid kt London. Sedihnya gambar tu a bit rosak...tapi nasib baik jugak kt bahagian muka Sheila tu x rosak. N3 kali ni just utk mengabadikan memories EMB in UK. Kalau simpan2 je, nk tgk semula kena korek balik kotak..tapi kalau masuk blog, nk tgk semula just klik2 scroll up scroll down je...at least ada byk back up. kalau hilang ke apa, boleh lagi amik kt blog.
Full story pasal konsert Sheila Majid ni boleh baca kt "Sawo Matang" yg I scan di bwh.....
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
![]() |
| click to enlarge |
Gambar x boleh dirakam semasa konsert itu sedang berlangsung, mmg tidak dibenarkan sama sekali. Jadi EMB xde lah gambar konsert tu. Gambar kt bwh je yg ada masa tgh amik autograph Sheila.
![]() |
| EMB kt tepi Sheila tu! |
![]() |
| the autograph |
Lama giler gambar ni....EMB pun masih muda 'rumaja' lagi. Sekarang dia dh x layan la konsert2 ni kan... Nnti I akan sambung lagi kisah EMB in UK ye....I korek2 lagi old stuff dia....
Tuesday, October 18, 2011
Tepung berperisa lipas & Cucur udang tepung atta
Kisahnya semalam I nk buat cucur udang utk breakfast. Ingredients semua dh lengkap. Cuma bila siap goreng tu, x lalu nk mkn sbb tepung tu ada bau semacam. EMB kata, tepung ni bau mcm lipas! I checked kt plastik tepung tu, bukan kt luar plastik tapi hidu tepung tu sendiri....mmg bau lipas. Ini dh kali kedua I beli tepung yg dikatakan tanpa "Benzoyl Peroxide". I thought baguslah sbb x pakai benzoyl peroxide. sblm ni mmg x pernah lagi beli brand ni. First time beli brand ni, ada bau lipas jugak...I cuba berbaik sangka, agaknya stok lama. Pastu beli lagi brand yg sama kt lain kedai, bau lipas masih ada. I rasa ini bukan silap kedai dh ni....mungkin silap ni dtg dr manufacturer tu sendiri. Tepung2 ni mmg byk memenuhi rak pasaraya2 sekitar sini skrg. Harap you all hati2 ye, takut terbeli pulak. Oh, kalau nk tahu brand apa PM me kt my fb ye! x boleh nk tunjuk or beritahu kt sini, takut kena saman pulak!
Then, I pesan kt EMB mintak tolong dia singgah L-Mart beli tepung gandum tapi bukan brand ni dh. EMB balik masa lunch, tgk tepung apa yg dia beli.........
![]() |
| yes, he bought atta flour instead of wheat flour |
Hadoiii......mcmana nk buat cucur udang niiiiiiiiiiii..........tepung atta ni org buat chapati. EMB.....EMB....brg2 dapur ni biasanya I uruskan semua. Sbb tu la jadi mcm ni, tepung atta dgn tepung gandum pun dia x tahu beza.
Sedikit info tentang tepung atta:
Atta ialah perkataan Hindi untuk sejenis tepung gandum yang selalu digunakan dalam masakan Asia Selatan. Ia kaya dengan protein, menjadikan doh tepung atta adalah kuat dan boleh dicanai menjadi sangat nipis. Tepung atta lebih ringan berbanding tepung-tepung lain.
Secara tradisionalnya, atta berasal daripada proses penghancuran batu, yang memberikan karakteristik aroma dan rasa kepada roti. Atta ialah makanan yang kaya dengan serat. Kandungan karotinnya mengeluarkan bau dan memberikan rasa manis atta.
Roti yang diperbuat dari tepung atta ialah capati, roti, naan, dan puri.
Secara tradisionalnya, atta berasal daripada proses penghancuran batu, yang memberikan karakteristik aroma dan rasa kepada roti. Atta ialah makanan yang kaya dengan serat. Kandungan karotinnya mengeluarkan bau dan memberikan rasa manis atta.
Roti yang diperbuat dari tepung atta ialah capati, roti, naan, dan puri.
Source : TryMasak
So, I googled la cari kot2 ada resepi cucur udang yg guna tepung atta ni, last2 jumpa jugak...so, pagi ni tanpa berlengah lagi I buat cucur udang lagi sekali utk breakfast. Kali ni baru menjadi....dh x rasa lipas dh....next, nk kena buat chapati pulak, sbb tepung atta dh ada. kalau x digunakan karang membazir pulak.
![]() |
| cucur udang tepung atta |
![]() |
| EMB menjamu selera before off to work |
![]() |
| dip dgn sambal kicap. kalau suka la, kalau x, boleh cicah sos biasa |
Resepi Cucur Udang Tepung Atta
Ingredients:
1 cup atta flour
1 cup wheat flour
2 tbs rice flour
a pinch of soda bicarbonate
1 1/2 cup warm water (agak2 la ye)
1 tsp salt
turmeric leaves (boleh ganti dgn coriander leaves or chives atau apa saja yg kita suka) - racik halus
1 onion (saiz besar) - mayang
dried shrimps tumbuk(I guna sepaket yg RM1 tu)
1 tsp oil (I guna corn oil)
fresh prawns/shrimps secukupnya (I guna udang kertas)**kalau suka boleh letak cili merah juga...ikut kreativiti masing2 la. Boleh modified ikut bhn2 yg ada kt rmh
Method:
Combine all the above ingredients except prawns/shrimps. Mixed well. Then, heat oil, drop a spoonful of batter, don't forget to place a prawns/shrimps on top of it. Fried until golden brown.
**Resepi ini berpandukan resepi yg I amik dr sini & sini. I olah semula ikut bhn2 yg ada kt rmh....
Subscribe to:
Posts (Atom)








































