Sunday, April 22, 2012

That's How We Spend Our Weekend - Fri, Apr 21 2012

Morning, we had breakfast at my friend's place.  Having typical Malaysian breakfast which are nasi lemak, ayam goreng berempah & all the accessories.  We really enjoyed it!  

bukan rmh my friend but I love to see the flowers



ayam goreng berempah





my friend kasi ini...thanks a lot!!
Petang tu, on the way back we all singgah kt Turkiye kebab beli dinner.  Masa tunggu dia bungkus, tokey kedai tu bagi complimentary tea pulak utk I....jenuh jugak nk habiskan 1 glass of tea.  Murah rezeki sepanjang hari, alhamdulillah....


Tuesday, April 17, 2012

Pearl of Beirut Restaurant

Di sinilah biasanya org2 yg tinggal sekitar Al Khor menjamu selera.  Bermula dgn breakfast sampailah ke dinner.  Semua jenis makanan ada di sini.   Tapi we all paling suka masakan yg mcm  kt Malaysia lah.  I biasanya akan order mix fried rice utk I, egg fried rice utk the kids, EMB pulak garlic fried rice.  Rasa nasi goreng nya lebihkurang rasa nasi goreng Malaysia!  sedap jugak...Tapi yg paling I suka adalah calamari tempura (sotong goreng tepung), mcm kt Malaysia. Harga pun reasonable.



masa mula2 dtg mkn kt sini, we all try nasi beriani...tapi kids x boleh mkn...pedasss

calamari tempura

breakfast - egg paratha (roti telur)

dosa (tosei)
chicken sukka
masa ni breakfast 3 beranak je, lagi 2 ada kelas KAFA
pakcik waiter yg service dia boleh bagi 5 star

sizzling seafood
grilled hamour
boleh duduk di dlm (air-conditioned) atau kat luar (cuaca elok boleh duduk kt luar)





 
morning coffee with friends





Saturday, April 14, 2012

Yesterday I saw French Spiderman!

Masa jln 2 kt Vilaggio semalam, I tiba2 nampak spiderman ni.  Berselisih dgn dia, tapi I lama nk fikir org ni mcm pernah tgk je.  Ingat x dulu spiderman yg menggemparkan Malaysia masa dia panjat KLCC illegally?  A day before dia ada acara panjat The Torch Tower,  bangunan paling tinggi kt Qatar ni.  News pasal Alain Robert panjat The Torch tgk kt sini.  I beritahu EMB kata I nampak spiderman, dia kata bukan tu org famous ke....kenapa x pergi tangkap gambar dia.  I kata after I realized he is the famous french spiderman, I did cari jejak dia semula, tapi terlambat dia dh keluar dr Vilaggio.  

spiderman panjat KLCC - pic from google
spiderman panjat The Torch - pic from google
masa I nampak tu, lebih kurang mcm ni dressing dia, cuma dia pakai kaler biru - pic from google


Balik dr Doha I singgah kt bandar Al-Khor nk check kedai Turkiye Kebab tu dh bukak ke belum (sebenarnya every week pun I singgah sini nk tgk samada kedai tu dh bukak ke belum).  Ok, dh start open dh...so...apalagi I pun order take away lah!  Total2 I kena bayar QR57.00.  But then, I masa I letak duit kt meja kaunter tu, cashier tu ckp, it's okay...he only took QR55.00.  Dia bagi I diskaun QR2.00.  Alhamdulillah, syukur...I doakan semoga bisnes kamu terus maju...insyaallah...Before that, I borak mcm2 tanya itu ini kt cashier tu masa order.  Agaknya sbb itulah dia bagi diskaun!


chicken pie

Bukhari Rice with 1/2 grilled chicken yg sedap!

mix grill kebab, wajib order

roti arab




Tuesday, April 10, 2012

Ayam Percik Kelantan

Suddenly rasa nk mkn ayam percik pulak.  Called mak tanya resepi.  Oh, senangnya nk masak ayam percik ni.  Bhn2 pun x susah nk cari.  Ada version yg byk lagi bhn2nya, tapi I lebih suka yg simple mcm mak buat!






Resepi Ayam Percik 


Bahan-bahan:
-  ayam (perap dgn garam, halia & bwg putih yg ditumbuk)


utk kuah percik:
-  santan
-  bwg merah, halia & bwg putih (bwg putih letak sikit je, seulas pun dh cukup, kalau xnak letak pun xpe....takut muak nnti kalau byk bwg putih) } blend
-  serai (diketuk atau racik halus blend sekali dgn bwg merah & halia di atas) mine blend sekali terus
-  sedikit  tepung beras utk memekatkan kuah percik
- garam, gula, jus asam jawa

Cara-cara:

1.  Ayam diperap terlebih dahulu beberapa ketika.
2.  Masak kesemua bhn2 utk kuah sehingga pekat.  Masukkan garam, gula & jus asam jawa secukup rasa.     Siap & ketepikan.
3.  I guna oven utk bakar ayam ni.  Bakar sekejap ayam pastu percikkan kuah putih tersebut, bakar lagi beberapa ketika, kemudian terbalikkan percikkan lagi kuah putih bakar lagi.  Ulang proses tersebut sehingga ayam betul2 masak.
4.  Kuah percik yg lebih tu bolehlah tuang atas ayam tu.  

Thursday, April 5, 2012

Risoles

Hari ni the kids ada tea party/end-of-term party.  Beberapa hari sblm tu, I dh pening dh nk bagi dorang ni bwk apa nnti.  Google2 resepi  cari idea, but still satu pun x memenuhi keinginan I ni...I nk cari yg memenuhi criteria ni "healthy food & food eaten in  your home country".  But, I xnak yg susah nk buat or susah nk cari ingredients.  Last2, I screamed for help @ Mulan's blog!  hahaha....I mintak resepi risoles dia yg sedap tu.  Mulan inbox the recipe through my FB.  Thanks again....



psst...sebenarnya, yg dlm gambar ni I dh buat utk kali ke-2 (sbb inti ada lebih sikit lagi).....yg first buat tu, biasa lah....gulungannya x berapa menjadi a.k.a tak cantik!  yg ini kira ok sikit berbanding yg sblm ni, walaupun x jadi sgt lagi hehehe...kiranya, my kids bawak ke sekolah yg x jadi cantik tu lah!

ini dia budak yg baru balik ber"partay"

topi tu rasanya dorang buat masa "Mad Hat Day" semalam kot...
me:  kenapa abang asyik jelir je??,  Hareez:  mad hat day kan!


"G" is for Green Oryx